skip to Main Content

Liefhebbers van techniek, elektronica en automotive kunnen bij ACtronics hun hart ophalen

ACtronics combineert elektronisch vernuft met automotive
De auto: wie spreekt dat nu niet aan? Bij het Almelose bedrijf ACtronics zijn ze er inmiddels al vijftien jaar iedere dag mee bezig. Het was de in Almelo wonende Leon Kleine Staarman’s ideeal om elektronische auto-onderdelen zoals motorregelapparaten en instrumentenpanelen te reviseren om ze zo een tweede leven te geven en verspilling tegen te gaan. Inmiddels komen er elke dag gemiddeld 300 pakketjes van autobedrijven vanuit heel Europa met defecte onderdelen binnen bij het hoofdkantoor aan de Bornerbroeksestraat.

Reviseren in plaats van repareren
Bij ACtronics worden de defecte onderdelen die binnenkomen niet gerepareerd, maar gereviseerd. Dat betekent dat het onderdeel na revisie weer zo goed als nieuw of zelfs beter dan nieuw is. Eelko Boer, manager van de revisie-afdeling bij ACtronics: “Een mooi voorbeeld hiervan is een stukje van de revisie-oplossing die we uitvoeren bij verschillende motorregelapparaten, die ook wel bekendstaan als ECU’s (Electronic Control Units). Op de printplaat die onder de metalen kap van de ECU verstopt zit, tref je allerlei verbindingen aan, waarbij dit in sommige gevallen ook draadverbindingen zijn. Deze verbindingen raken door de warmte onder de motorkap en trillingen van het rijden naar verloop van tijd nogal eens defect. Bij ACtronics hebben we hiervoor speciale apparatuur om ze te herstellen. Hierbij kiezen wij waar mogelijk voor dikkere en dus duurzamere draadjes die we net zoals in de fabriek ultrasoon verbinden.”

Autorijden betaalbaar houden
“Liefhebbers van techniek, elektronica en automotive kunnen bij ACtronics hun hart ophalen”, aldus Eelko Boer. “De verschillende mensen op de revisie-afdeling vertellen maar wat graag over hun werk, vooral ook omdat ze weten waar ze het voor doen. Een gereviseerd auto-onderdeel biedt namelijk de kwaliteit van een nieuwe. Echter de prijs is beduidend lager. Veel van de gereviseerde producten zijn tot 80% goedkoper dan nieuw. Samen met de autobedrijven kunnen we autorijden dus betaalbaar houden!”

 

Hightech revisie-oplossingen
Om de onderdelen te kunnen reviseren heeft ACtronics een R&D-afdeling die de oplossingen uitdenkt. Eén van de engineers op deze afdeling is Maurice Masselink. “Ik ben opgegroeid tussen de auto’s. Mijn vader had namelijk een autorijschool en handelde daarnaast in auto’s. Als kind inspireert dat natuurlijk enorm. Auto’s en techniek hebben mij dan ook altijd aangetrokken. Ik heb de opleiding Autotechniek gevolgd en ben daarin afgestudeerd. Bij ACtronics ben ik werkzaam als Lead Engineer op de R&D-afdeling. Hierbij is mijn taak om de vakgebieden software, hardware en elektronica tijdens de ontwikkelprocessen op elkaar af te stemmen en op elkaar aan te laten sluiten. Het feit dat ik met al deze vakgebieden te maken heb, maakt het werk voor mij zo interessant. Op de R&D-afdeling heeft iedereen hun eigen passie en kennis: dat enthousiasmeert en is ook nog eens erg leerzaam natuurlijk! Het mooie bij ACtronics vind ik dan ook verzameling vakidioten. Samen doen we er alles aan om de technische vraagstukken op te lossen!”

Doorgroeien en doorleren
“Bij ACtronics staat doorgroeien en doorleren centraal en dat is nodig ook. De markt verandert hard en daarom moet we mee veranderen”, aldus R&D manager Edwin Lubbers. “Als revisiebedrijf zijn we heel erg afhankelijk van de vraag vanuit de markt. We zijn constant bezig hoe wij de garagist en de weggebruiker kunnen helpen met onze revisie-oplossingen. Neem bijvoorbeeld de trend van elektrische auto’s, hybride auto’s en zelfs waterstofauto’s. Wie weet welke impact dit op ons bedrijf zal gaan hebben, maar dat deze ‘nieuwe auto’s’ daar een belangrijke rol in gaan spelen staat uiteraard buiten kijf. ACtronics is daarom druk bezig om hun processen nog verder te professionaliseren, om zodoende de kwaliteit verder te verbeteren. Ons doel is namelijk om de beste gereviseerde producten binnen de mobiliteitsbranche te kunnen leveren. En daar hebben we knappe koppen voor nodig die ons hierbij willen helpen”, sluit Edwin Lubbers af.

 

Geschreven door:

Gerben Slomp

 

Deel dit bericht